Akademia projektowa (2) – kwalifikowalność wydatków
Kolejna część Akademii Projektowej – tym razem zagadnienie kwalifikowalności wydatków (kosztów).
Na początek definicje.
Wydatek kwalifikowany – koszt lub wydatek poniesiony w związku z realizacją projektu, który kwalifikuje się do rozliczenia zgodnie z umową o finansowanie,
Wydatek niekwalifikowany – każdy poniesiony wydatek, który nie jest kosztem kwalifikowanym,
Okres kwalifikowalności wydatków określony jest w umowie o finansowanie projektu, przy czym zwykle nie może wykraczać poza daty graniczne konkursu.
Wydatki poniesione przed datą podpisania umowy o finansowanie mogą również stanowić wydatek kwalifikowany – przy spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w wytycznych i umowie.
Ocena kwalifikowalności wydatku polega na analizie zgodności jego poniesienia z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz krajowego, umową o finansowanie, bądź innymi dokumentami, do których stosowania beneficjent zobowiązał się podpisując umowę.
Ocena jest dokonywana przede wszystkim w trakcie realizacji projektu (poprzez weryfikację raportów lub wniosków o płatność) oraz w trakcie jego kontroli.
Ocena kwalifikowalności planowanych wydatków dokonywana jest już na etapie oceny wniosku o finansowanie. Jednak przyjęcie danego projektu do realizacji poprzez podpisanie z beneficjentem umowy o finansowanie nie oznacza, że wszystkie wydatki, które ten poniesie w trakcie realizacji zostaną uznane za kwalifikowane.
Ocena kwalifikowalności poniesionych wydatków jest prowadzona także po zakończeniu realizacji projektu w zakresie obowiązków nałożonych na beneficjenta umową o finansowanie oraz tych wynikających z przepisów prawa.
Wydatkiem kwalifikowanym jest koszt który:
– został faktycznie poniesiony w okresie wskazanym w umowie;
– jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa unijnego oraz krajowego;
– został uwzględniony w budżecie projektu;
– został poniesiony zgodnie z postanowieniami umowy;
– jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z jego realizacją;
– został dokonany w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
– został należycie udokumentowany, zgodnie z wymogami w tym zakresie określonymi w wytycznych konkursowych.
Do finansowania kwalifikuje się wydatek, który został faktycznie poniesiony przez beneficjenta.
Pod pojęciem wydatku faktycznie poniesionego należy rozumieć wydatek poniesiony w znaczeniu kasowym (tj. jako rozchód środków pieniężnych z kasy lub rachunku płatniczego), bądź – rzadziej – w znaczeniu księgowym (przez odnotowanie w księgach rachunkowych).